KPS



Duidelijkheid over informeren en adviseren

15-12-2021

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) roept financiële ondernemingen op meer oog te hebben voor ‘doorlopende ondersteuning’ na verkoop van een financieel product. Drie principes kunnen financiële ondernemingen daarbij helpen.

In het kort

  • Levensgebeurtenissen kunnen situatie consument drastisch veranderen
  • Drie principes voor doorlopende klantondersteuning
  • Pleidooi om verder te gaan dan minimale gedragsnormen zorgplicht
  • Duidelijkheid over verschil tussen adviseren en informeren

Wat dat laatste punt betreft: De AFM krijgt regelmatig vragen over het onderscheid tussen het informeren en adviseren. Naar aanleiding daarvan heeft de AFM in de ‘Interpretatie informeren en adviseren’ duidelijk gemaakt waarvan in welke situatie sprake is volgens de Wet op het financieel toezicht (Wft). Onduidelijkheid daarover was volgens sommige partijen reden om zich terughoudend op te stellen bij doorlopende ondersteuning van klanten.

Lees verder

Bron: AFM