KPS



Aanbevelingen Ombudsman Pensioenen

In het Jaarverslag 2020 doet de Ombudsman Pensioenen opnieuw een aanbeveling aan pensioenuitvoerders om hun interne klachtenprocedures aan hun deelnemers en gepensioneerden veel beter kenbaar te maken. Ook 2 jaar eerder deed Ombudsman Henriëtte de Lange al een soortgelijke aanbeveling aan pensioenuitvoerders.

In het Jaarverslag 2020 oppert zij: ‘Neem in elke derde mail of brief over hetzelfde onderwerp een link op naar de interne klachtprocedure’.

Dit biedt de volgende voordelen:

  1. Mensen krijgen handelingsperspectief;
  2. Er komt een pagina op de website van pensioenuitvoerders met een goede uitleg van de interne klachtprocedure
  3. Pensioenuitvoerders missen dankzij de betere toegang tot de interne klachtprocedure geen signalen, die kunnen bijdragen aan het verbeteren van hun administratie.

Goede klachtherkenning en afhandeling snijdt aan 2 kanten

Elke klager verdient passende aandacht. Klachten zijn ook signalen dat er iets niet goed is. Pensioenadministraties moeten compleet en correct zijn voordat de huidige administraties omgezet worden naar het nieuwe pensioenstelsel. Juist nu, aan de vooravond van de grootste pensioentransitie ooit, is het belangrijk dat alle signalen die voortkomen uit klachten voldoende aandacht krijgen. Een goede klachtherkenning en afhandeling snijdt aan twee kanten. De deelnemer wordt geholpen. De pensioenuitvoerder leert over de eigen processen en weet waar hij naar moet kijken voor verbeteringen.

Bron:  Jaarverslag 2020 Ombudsman Pensioenen
20 april 2021